Társadalmilag felelős munkáltató minősítés


A Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés

MIRE JÓ?
CÉLJA, ESZKÖZEI
VIZSGÁLT TERÜLETEK
SZINTJEI
A MINŐSÍTÉS ÉRTÉKEI
A MINŐSÍTÉS HÁTTERE
MINŐSÍTETT SZERVEZETEK




MIRE JÓ?

  • Segíti az önellenőrzést
  • Segít kiszűrni és kijavítani az egyenlő bánásmóddal kapcsolatos rizikófaktorokat (büntetés–megelőző jellegű)
  • A cég részéről nem igényel plusz dokumentációt
  • Alkalmazkodik a cég egyéni paramétereihez (méret, ágazat, bevétel, életciklus...)
  • Életszerű, a meglévő gyakorlatokra alapoz
  • Támpontot és visszajelzést ad a fejlesztéshez
  • Kompakt határidőkkel dolgozik (nincs túladminisztrált, elhúzódó auditfolyamat)
  • Objektív kritériumok alapján mér, akár a minőségügyi rendszerek
  • A CSR politika alapja vagy része lehet


CÉLJA, ESZKÖZEI 

A minősítés célja, hogy áttekintse a szervezetek munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatát, és lehetőséget, segítséget adjon a jó gyakorlatok fejlesztésére. 
Ennek érdekében eszközei:

  • A meglévő gyakorlatok felmérése (helyzetfelmérő audit),
  • Rendszerezése (audit értékelés, minősítés kiadása),
  • Fejlesztése (fejlesztési javaslatok),
  • Új tudás internalizálása (képzés, tanácsadás),
  • Rendszeres visszacsatolás biztosítása (újra auditálás, egyéb mérések).


VIZSGÁLT TERÜLETEK 

A Társadalmilag felelős munkáltató minősítés fokozottan kiterjed az Egyenlő bánásmód törvényben megfogalmazott védett tulajdonságokkal rendelkező csoportokra (pl. nők, roma származásúak, fogyatékos emberek stb.). A minősítés ugyanakkor ügyel arra, hogy a védett csoportokat érintő intézkedések a többségi társadalomhoz tartozó munkavállalók helyzetére is pozitívan hassanak. 
A minősítés a munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatot teljes szélességében, hat terület (dimenzió) mentén vizsgálja. Ezek a dimenziók végigkísérik a dolgozókat munkavállalói életútjukon, a toborzástól a vállalatnál töltött időn át a munkaviszony megszűnéséig:

  • toborzás, kiválasztás;
  • munkafeltételek, munkakörülmények;
  • bér és juttatások;
  • képzés, előmenetel;
  • részvétel a vállalati döntésekben, érdekérvényesítés;
  • elbocsátás, leépítés.

A minősítés e mellett a cégek felelős működésének külső és belső kommunikációjával is foglalkozik.



SZINTJEI

  • A Belépés, felkészülés szintjén a cég érdeklődik a folyamat iránt, ezért információkat kap róla. Rendezvényeken, tanácsadásokon vesz részt, felméri kiinduló állapotát. Kulcsszó: felmérés.
  • A Bronz fokozatú Társadalmilag felelős vállalkozás részletes tervet készített az ideális szint eléréséhez, és megvalósított néhány, önmagával szemben támasztott elvárást. Kulcsszó: tervezés.
  • Az Ezüst fokozatú Társadalmilag felelős vállalkozás a megfogalmazott ideális szint elvárásai legalább felének megfelel. Kulcsszó: változás.
  • Az Arany fokozatú Társadalmilag felelős vállalkozás az ideális szint elvárásai többségének megfelel, illetve önmaga is kommunikálja a társadalmi felelősség előnyeit. Kulcsszó: kommunikáció.


A MINŐSÍTÉS ÉRTÉKEI

  • A humán erőforrás tisztelete. Alapvető a munkavállalók jogainak tiszteletben tartása, a legális, törvényeknek megfelelő foglalkoztatás.
  • Szervezeti nyitottság. Nélkülözhetetlen az érzékenység, érdeklődés a többségitől eltérő kultúrák és azok szervezeti hasznosíthatósága iránt. Szándék a védett tulajdonsággal rendelkező csoportok el– és befogadására.
  • Rugalmasság. A humán erőforrás értékes tőke. Ezért fontos a dolgozói érdekek, szükségletek figyelembe vétele, azok – a működést még nem veszélyeztető – rugalmassággal kezelése.
  • Együttműködés. Szükséges belátni: a jó munkahelyi kultúra nem felülről vezérelt tevékenység, hanem a dolgozókkal együttműködésben végrehajtott folyamat végeredménye.
  • Elkötelezettség. Lényeges, hogy a cég humánerőforrással foglalkozó részlegei, vezetői és dolgozói egyaránt felkészültek legyenek a minősítés bevezetésére, akarják és segítsék azt.


A MINŐSÍTÉS HÁTTERE 

Az elmúlt évek egyik legfontosabb innovációjaként a hazai Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítést a Budapest Esély dolgozta ki partnereivel, Equal projekt keretében, 2008–ban. A minősítés audittá válását 2009–2010–ben a Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatta, a Certop segítette. Az auditon az első másfél évben több mint tíz cég indult, közülük négy kapott Social label – tárasadalmilag felelős munkáltató minősítést.
A hazai Social label a belga minta alapján több európai országban elterjedt minősítési rendszer munkáltatói dimenzióját jelenti. A minősítés mögött áll az állam elvi támogatása: szükségességét a 1025/2006–os Kormányhatározat is megfogalmazza. 
Ez alapján a társadalmi felelősségvállalás leggyakrabban említett dimenziói:

  •  a környezetvédelmi,
  •  a tágabb gazdasági,
  •  a külső társadalmi és
  •  a belső társadalmi kérdések.

A belső társadalmi kérdések legfőbb mérföldköve pedig: a munkavállaló iránti felelősség kérdése és gyakorlatai, ezt vizsgálja a magyarországi Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés.
A magyarországi Társadalmilag felelős munkáltató minősítést a Budapest Esély Nonprofit Kft. az Esély Labor Egyesülettel és a Szinegál Független Esélyegyenlőségi Tanácsadói Hálózattal együttműködésben, EU támogatással fejlesztette ki.



MINŐSÍTETT SZERVEZETEK 

Duna–menti Regionális Vízmű Zrt. – 2009–12, Arany fokozat
Mc Donald's Magyarország Kft. – 2009–12, Bronz fokozat
Szerencsejáték Zrt. – 2010–12, Ezüst fokozat
MAG Zrt. – 2010–12, Bronz fokozat


Letölthető anyag: Részletes ismertető


TÁMOGATÓINK