Társadalmilag felelős munkáltató minősítés
A Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés
MIRE JÓ?
CÉLJA, ESZKÖZEI
VIZSGÁLT TERÜLETEK
SZINTJEI
A MINŐSÍTÉS ÉRTÉKEI
A MINŐSÍTÉS HÁTTERE
MINŐSÍTETT SZERVEZETEK
- Segíti az önellenőrzést
- Segít kiszűrni és kijavítani az egyenlő bánásmóddal kapcsolatos rizikófaktorokat (büntetés–megelőző jellegű)
- A cég részéről nem igényel plusz dokumentációt
- Alkalmazkodik a cég egyéni paramétereihez (méret, ágazat, bevétel, életciklus...)
- Életszerű, a meglévő gyakorlatokra alapoz
- Támpontot és visszajelzést ad a fejlesztéshez
- Kompakt határidőkkel dolgozik (nincs túladminisztrált, elhúzódó auditfolyamat)
- Objektív kritériumok alapján mér, akár a minőségügyi rendszerek
- A CSR politika alapja vagy része lehet
A minősítés célja, hogy áttekintse a szervezetek munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatát, és lehetőséget, segítséget adjon a jó gyakorlatok fejlesztésére.
Ennek érdekében eszközei:
- A meglévő gyakorlatok felmérése (helyzetfelmérő audit),
- Rendszerezése (audit értékelés, minősítés kiadása),
- Fejlesztése (fejlesztési javaslatok),
- Új tudás internalizálása (képzés, tanácsadás),
- Rendszeres visszacsatolás biztosítása (újra auditálás, egyéb mérések).
A Társadalmilag felelős munkáltató minősítés fokozottan kiterjed az Egyenlő bánásmód törvényben megfogalmazott védett tulajdonságokkal rendelkező csoportokra (pl. nők, roma származásúak, fogyatékos emberek stb.). A minősítés ugyanakkor ügyel arra, hogy a védett csoportokat érintő intézkedések a többségi társadalomhoz tartozó munkavállalók helyzetére is pozitívan hassanak.
A minősítés a munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatot teljes szélességében, hat terület (dimenzió) mentén vizsgálja. Ezek a dimenziók végigkísérik a dolgozókat munkavállalói életútjukon, a toborzástól a vállalatnál töltött időn át a munkaviszony megszűnéséig:
- toborzás, kiválasztás;
- munkafeltételek, munkakörülmények;
- bér és juttatások;
- képzés, előmenetel;
- részvétel a vállalati döntésekben, érdekérvényesítés;
- elbocsátás, leépítés.
A minősítés e mellett a cégek felelős működésének külső és belső kommunikációjával is foglalkozik.
- A Belépés, felkészülés szintjén a cég érdeklődik a folyamat iránt, ezért információkat kap róla. Rendezvényeken, tanácsadásokon vesz részt, felméri kiinduló állapotát. Kulcsszó: felmérés.
- A Bronz fokozatú Társadalmilag felelős vállalkozás részletes tervet készített az ideális szint eléréséhez, és megvalósított néhány, önmagával szemben támasztott elvárást. Kulcsszó: tervezés.
- Az Ezüst fokozatú Társadalmilag felelős vállalkozás a megfogalmazott ideális szint elvárásai legalább felének megfelel. Kulcsszó: változás.
- Az Arany fokozatú Társadalmilag felelős vállalkozás az ideális szint elvárásai többségének megfelel, illetve önmaga is kommunikálja a társadalmi felelősség előnyeit. Kulcsszó: kommunikáció.
- A humán erőforrás tisztelete. Alapvető a munkavállalók jogainak tiszteletben tartása, a legális, törvényeknek megfelelő foglalkoztatás.
- Szervezeti nyitottság. Nélkülözhetetlen az érzékenység, érdeklődés a többségitől eltérő kultúrák és azok szervezeti hasznosíthatósága iránt. Szándék a védett tulajdonsággal rendelkező csoportok el– és befogadására.
- Rugalmasság. A humán erőforrás értékes tőke. Ezért fontos a dolgozói érdekek, szükségletek figyelembe vétele, azok – a működést még nem veszélyeztető – rugalmassággal kezelése.
- Együttműködés. Szükséges belátni: a jó munkahelyi kultúra nem felülről vezérelt tevékenység, hanem a dolgozókkal együttműködésben végrehajtott folyamat végeredménye.
- Elkötelezettség. Lényeges, hogy a cég humánerőforrással foglalkozó részlegei, vezetői és dolgozói egyaránt felkészültek legyenek a minősítés bevezetésére, akarják és segítsék azt.
Az elmúlt évek egyik legfontosabb innovációjaként a hazai Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítést a Budapest Esély dolgozta ki partnereivel, Equal projekt keretében, 2008–ban. A minősítés audittá válását 2009–2010–ben a Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatta, a Certop segítette. Az auditon az első másfél évben több mint tíz cég indult, közülük négy kapott Social label – tárasadalmilag felelős munkáltató minősítést.
A hazai Social label a belga minta alapján több európai országban elterjedt minősítési rendszer munkáltatói dimenzióját jelenti. A minősítés mögött áll az állam elvi támogatása: szükségességét a 1025/2006–os Kormányhatározat is megfogalmazza.
Ez alapján a társadalmi felelősségvállalás leggyakrabban említett dimenziói:
- a környezetvédelmi,
- a tágabb gazdasági,
- a külső társadalmi és
- a belső társadalmi kérdések.
A belső társadalmi kérdések legfőbb mérföldköve pedig: a munkavállaló iránti felelősség kérdése és gyakorlatai, ezt vizsgálja a magyarországi Social label – társadalmilag felelős munkáltató minősítés.
A magyarországi Társadalmilag felelős munkáltató minősítést a Budapest Esély Nonprofit Kft. az Esély Labor Egyesülettel és a Szinegál Független Esélyegyenlőségi Tanácsadói Hálózattal együttműködésben, EU támogatással fejlesztette ki.
MINŐSÍTETT SZERVEZETEK
Duna–menti Regionális Vízmű Zrt. – 2009–12, Arany fokozat
Mc Donald's Magyarország Kft. – 2009–12, Bronz fokozat
Szerencsejáték Zrt. – 2010–12, Ezüst fokozat
MAG Zrt. – 2010–12, Bronz fokozat
Letölthető anyag: Részletes ismertető